28 Mei 2010

Penulisan Dakwah : Garapan Ilmu dan Minat

Mengimbau kenangan ketika belajar penulisan dakwah di Jab. Dakwah & Pembangunan Insan, UM di bawah seliaan Pn. Norrodzoh beberapa tahun lalu. Pada mulanya tak suka subjek penulisan, tapi bila dah belajar dan di beri peluang menulis artikel pendek, rupa-rupanya ada bakat...cuma perlu diasah...
Penulisan adalah salah satu wadah penyebaran ilmu dan dakwah kepada masyarakat. walaubagaimanapun, penulis mesti seorang yang berpengetahuan, mempunyai ilmu tentangnya, tentang apa yang ingin diolah dan semestinya minat dalam bidang ni.. Dengan harapan, tulisannya memberi kesan kepada pembaca..
Saya teringat kata-kata seorang muallaf ( maaf, saya terlupa namanya ) semasa praktikal di Ibu Pejabat Perkim,Jalan IPoh suatu ketika dulu.. Beliau juga seorang penulis.. Katanya, untuk menjadi seorang penulis yang hebat, perlu ada keberanian untuk menulis.. tulis apa-apa sahaja dan publish kat mana2. Lama2 nanti, kita akan sentiasa perbaharui tulisan kita. Memang benar, nak publish tu rasanya kurang yakin dengan kemampuan diri sendiri.
Bagi saya, blog juga merupakan wadah untuk mempertajamkan bakat menulis seseorang... Saya cukup suka tulisan ustaz Hasrizal. Simple tetapi menarik dan paling penting memberi kesan kepada diri. Tidak hairanlah, beliau boleh menjadi seorang penulis buku yang hebat.
Muhasabah, koreksi diri, tambahkan ilmu, mungkin kita juga mampu... selamat berjaya kepada semua...