28 Mei 2010

Memupuk Minat Membaca

Assalamualaikum...
Bulan ini genap umur Muhammad Nur Iman, iaitu anak sulung saya 3 tahun. Pada ketika ini saya dah mula berfikir tentang pembelajarannya.. bagaimana nak ajar dia membaca? membaca Iqra' atau mencuba kaedah2 lain? Cepatkah dia belajar? Semua itu saya fikirkan dan saya mula risau akannya.. saya teringat kata-kata seorang sahabat yang mempunyai anak yang sebaya tetapi perempuan, dia dah ajarkan anaknya Iqra' dan dah banyak huruf yang anaknya kenal.. sedangkan anak saya baru nak belajar... Saya juga ada bertanya dengan seorang guru yang mempunyai seorang anak perempuan, dah khatam quran semasa umur enam tahun. Katanya, setiap anak berbeza tambahan pula lelaki, kurang tumpuan dalam pembelajaran... Em, saya berfikir... agaknya la..
Jadi, apa yang saya buat? Setiap kali selepas solat Maghrib, saya akan mengajarkannya Iqra' dan membaca buka ' bacalah Anakku '... Mudah-mudahan dengan cara ini, dia akan cepat dapat membaca... Semestinya, selepas ikhtiar,usaha, seterusnya panjatkan doa kepada Allah... itu yang saya lakukan...